Norwegian
Nov. 2021-dags dato
Norwegian er et velkjent flyselskap med lang tradisjon som lavprisselskap
i Norge, Europa og tidvis Amerika. Norwegian har et komplekst økosystem av digitale
tjenester på ulike plattformer som app, norwegian.no og reward tjenesten. Etter
1,5 år med Norwegian som kunde har jeg fått anledning til å jobbe med flere av
disse tjenestene. Som designer i Norwegian har jeg lært meg å være pragmatisk.
Det er mange avdelinger, forretningsbehov og stakeholdere man må forholde seg
til, samtidig som det forventes at designbeslutninger skal være basert på
innsikt og brukerbehov.
Norwegians prosjekter er som regel hemmelige inntil de er lansert, derfor
har jeg valgt å trekke frem to prosjekter som allerede er lansert.
Nytt boardingpass
Det første prosjektet
er redesign av boardingpasset på papir. Dette skrives ut av om lag 1 million reisende hver måned. Vi ønsket å forbedre
informasjonsstrukturen, samt tilføre ny informasjon om fasttrack, bagasjeregler og hvorvidt passasjeren skal entre
flyet bak eller forran. Dette gjør brukeropplevelsen mer behagelig i
tillegg til at Norwegian kan spare mye penger på å unngå kø og forvirring ved
gaten.
Jeg startet designprosessen med en hypotese om at informasjonen skal
listes opp kronologisk i takt med passasjerens brukerreise. Den
reisende trenger først informasjon om terminal og sikkerhetskontroll, deretter boardinggruppe
og gate nummer osv.
Med noen ulike utkast dro jeg til Gardermoen og testet designet på norwegian-kunder. Jeg spurte tilfeldige reisende om de kunne besvare ulike spørsmål ved hjelp av boardingpasset jeg gav dem. På denne måten så jeg raskt om informasjonesstrukturen var effektiv og om ikoner og tekst var tilstrekkelig tydelig.
Å brukerteste på Gardermoen gav meg tilgang på testpersoner med
ulik alder, bakgrunn og kjønn. Jeg oppdaget også at boardingpass på papir er flittig brukt av eldre reisende, så riktig fontstørrelse og gode avstander er viktig.
Med innsikten fra Gardermoen ittererte jeg på utkastene og
gjentok prosessen flere ganger. Jeg landet på dette designet som nå er i poduksjon på alle flyplasser Norwegian oppererer. Med bruk av kronologisk informasjonsarkitektur og ikoner basert på brukerinnsikt vil den nye boardingpasset spare tid og minske stress for både reisende og Norwegians ansatte.
Kiosk applikasjon
Kiosk applikasjonen brukes av alle passasjerer som vil sjekke inn på
flyplassen eller skal skrive ut bagasje lapp. I samarbeid med selskapet Objective
Solutions redesignet jeg brukergrensesnittet og minsket antall steg i innsjekkingsprosessen.
Mange reisende er stresset eller travle når de skal sjekke inn, så vi ønsket å
gjøre prosessen så tydelig og effektiv som mulig. Norwegian ønsket også at grensesnittet
skulle stå i stil med deres visuelle identitet.
Jeg startet prosessen med å snakke med Norwegians personale på
Gardermoen som visste mye om utfordringer ved innsjekking.
De fortalte at mange reisende ikke får med seg at boarding passene blir
skrevet ut, fordi bagasjelappene skrives ut først. De er da opptatt med å feste
disse til kofferten og glemmer boardingpassene som blir liggende på bakken. Min
løsning var å dele skjermbildet i to og bruke animasjon til å påminne de
reisende om dette.
Jeg redesignet grensesnittet visuelt og samarbeidet med andre designere
i Norwegian for å sørge for at vi brukte de samme komponentene som på andre
digitale flater. Når den første prototypen var klar, tok jeg den med til
Gardermoen for å teste på tilfeldige reisende. Jeg brukte en ipad for
brukertestingen og lot testpersonene klikke seg igjennom løsningen.
Innsjekkings prosessen er kjent for mange, og jeg ønsket å holde meg
innenfor konvensjonene. Funnene ledet derfor til små justeringer og
tilleggsinformasjon for å gjøre flyten enda tydeligere. Et steg flere slet med var
å forstå hvorfor man må velge sete to ganger ved mellomlanding. Her la jeg til
en stepper nederst og inkluderte flyplasskodene for å tydeliggjøre dette.
Prosjektet handlet mye om edgecaser og å forutse utfordringer. Hvordan ser
grensesnittet ut når man skal sjekke inn 9 passasjerer i en gruppebooking og
halvparten allerede er sjekket inn? Hvordan påvirker det setekartet? Hvordan
skal løsningen kunne skalere om vi på sikt tilbyr mersalg i sjekk inn prosessen?
Jeg satt i flere arbeidsmøter med prosjektleder og utviklere og utarbeidet
løsninger vi senere kunne brukerteste. Under ligger en video av endelig løsning
(vist via figma prototype på ipad).
Innsiktsverktøy for Virke
Nov. 2020 - Okt. 2021
Virke er
en organisasjon for handels- og tjenestenæringen som representerer over 25 000
virksomheter i Norge. De jobber stadig for å tilby mer presis, og brukervennlig
informasjon om handels- og tjenestenæringen til myndigheter, samfunnet og
næringen ellers. Ved hjelp av teknologi vil Virke effektivisere og styrke egen
analysekraft, få bedre innsikt i kundenes behov og representere næringen
effektivt gjennom politiske gjennomslag.
Som UX
Designer var jeg del av et lite tverrfaglig team som utviklet en ny digital innsiktstjeneste
med lansering i 2021. Tjenesten (Innsikt.Virke) er en nettside som gir
medlemmene relevant innsikt om handels- og tjenestenæringen, i tillegg til å
effektivisere kommunikasjon mellom Virke og medlemmene.
Ved
prosjektstart var det ikke definert hvordan siden skulle gi verdi til medlemmene.
Hvilken data som var relevant og hvordan skaffe og presentere denne dataen for medlemmene fant vi ut underveis i prosessen ved hjelp av brukertester
og dybdeintervju. På denne måten kunne vi oppdage nye ideer og potensiale
samtidig som vi utformet tjenesten.
Som teamets
eneste designer sørget jeg for at tjenesten var effektiv, brukervennlig og i
tråd med Virkes visuelle identitet. Jeg ledet workshops, intervjuer og
brukertester for å sørge for at brukeropplevelsen var god, samtidig som innsikten
vi fikk kunne brukes til videreutvikling av tjenesten. Et annet viktig aspekt ved prosjektet var å fremstille dataen på en forståelig måte slik at medlemmene raskt
kunne danne seg et bilde.
Nationaltheatret
Sep. 2020 - Jun. 2021
Under lockdown måtte Nationaltheatret, som alle andre starte å tenke
nytt. Resultatet ble National Digital, en digital tjeneste der publikum kunne
streame teaterforestillinger on demand. Jeg jobbet i et digitalt team som på
kort tid skulle få den nye tjeneste ut til publikum.
Vi ønsket å lage en ny digital tjeneste som kunne sameksistere med
Nationaltheatrets eksisterende univers. Tjenesten skulle være enkel å bruke og
forvalte Nationaltheatrets merkevare og uttrykk, samtidig som den skulle fremstå
som ny og spennende. Som UX designer jobbet jeg med å skape et smidig bestillingsløp
og tydelig interaksjonsdesign gjennom brukerreisen.
Da tjenesten ble lansert tilbød den fire forestillinger publikum kunne
streame. Jeg hentet inspirasjon fra etablerte streamingtjenester som Netflix og
NRK for å gjenbruke konvensjoner publikum var vant med. Brukertesting var også en
utfordring under pandemien.
Med veiledning fra Nationaltheatret fikk vi vite at
deler av teaterpublikumet ikke alltid er like fortrolig med digitale løsninger.
Vi samlet derfor en gruppe eldre bekjente som sa seg villig til å brukerteste
løsningen over videochat.
Tjenesten sikret drift for Nationaltheatret under pandemien og fungerte godt som et tilbud for spessielt interesserte teatergjengere. I ettertid er tjensten lagt ned når den har utfyllt sin rolle. Teateropplevelsen vil nok alltid være best live, også i den digitale tidsalder.